dirigent - Rijnstreekkoor

dirigent

Beste koorleden
Afgelopen maand zijn we weer begonnen met het repeteren na een periode van best wel angst en onzekerheid vanwege het corona virus.
Allereerst, fijn dat we al met zoveel mensen de repetities konden hervatten, hetzij met allerlei regels, maar..... we kunnen weer zingen! Samen met de muziekcommissie hebben we mooie, nieuwe en aansprekende muziek uitgezocht, en wat ik zo hoor, slaat dat wel aan!
Ik hoor soms ook...... ‘waar doen we het voor’ van enkele leden. Begrijpelijk, maar.... deze tijd gaat ook een keer over! Ik ga er voor om, wanneer het ‘allemaal’ weer kan, met jullie een heerlijk concert te geven met nieuwe muziek en muzikanten erbij, om te laten zien dat het Rijnstreekkoor deze ellendige periode overleeft heeft en nog steeds werkt aan haar toekomst en daar heb ik jullie toch echt bij nodig!
Misschien vindt u het niet zo leuk zo, op die anderhalve meter.... begrijpelijk! Maar... houdt vol! Durf te komen op de repetities, het is allemaal fantastisch corona-proof geregeld door het bestuur van het koor en de Immanuelkerk, dus daar hoeft u het niet voor te laten.
Een hartelijke groet van jullie dirigent!

Jan

C.V. Jan Verhoef, geboren in 1963 te Veenendaal had reeds op jonge leeftijd interesse in de muziek. Vanaf 10-jarige leeftijd ontving hij orgellessen van ondermeer Arnold Kuik op het orgel van de Oude Kerk te Veenendaal. Tegelijkertijd volgde hij ook pianolessen bij Dolf Dumosch te Ede.

Hierna studeerde hij koordirectie bij Eduard Nieland in Arnhem en is dit direct in praktijk gaan brengen bij een aantal koren in de regio. In een later stadium is hij gaan studeren aan de Schumann Akademie te Amsterdam waar hij o.a. les had van Euwe de Jong. Deze opleiding heeft hij in 2003 afgerond. Ook studeerde hij aan de Hogeschool IDE te Gorinchem koor- en orkestdirectie bij Joop Schets, zang bij Bas Ramselaar en Ingrid Smit en orkestratielessen bij Bastiaan Blomhert.

Momenteel is Jan dirigent van een viertal koren in Katwijk, Venhuizen en Mijdrecht, waarmee hij met zeer grote regelmaat concerten geeft in de diverse regio’s, maar ook regelmatig in steden in het buitenland, zoals Praag, Passau, Wenen etc.
In oktober 2010 is een zeer geslaagde concertreis geweest met het Holland Concert Choir naar St. Petersburg waar o.a. Jan Lenselink, Peter Bontje en Elsemarieke den Hartogh hun medewerking hebben verleend. Onderdeel van deze reis was een concert in de Spiegelzaal van het Catharinapaleis, waar het Holland Concert Choir als eerste buitenlandse koor heeft mogen optreden. In 2013 is Jan met het Kon. Zeister Mannenkoor naar Noorwegen geweest. In Riga is met het Holland Concert Choir o.a. het Stabat Mater van Jenkins uitgevoerd.